Análisis de segmentación de clientes en ventas minoristas mediante aprendizaje automático

dc.contributor.authorTorroba Moreno, José
dc.contributor.authorTorroba Moreno, José
dc.date.accessioned2024-10-21T10:48:50Z
dc.date.available2024-10-21T10:48:50Z
dc.date.issued2023
dc.description39 páginas.es
dc.description.abstractTrabajo Fin de Máster en Big Data (2022-23). Tutores: Dr. D. Diego Marín Santos ; Dr. D. Manuel Emilio Gegúndez Arias. In the retail sector, customer segmentation plays a pivotal role in understanding buying behavior and designing effective marketing strategies. This study addresses an analysis of consumer goods sales in a retail establishment using unsupervised machine learning techniques. With a dataset containing over 64.000 transactions from 22.000 customers over the course of a year, algorithms like K-Means, Hierarchical Clustering, and DBSCAN are applied to segment the store's audience based on recency, frequency, and investment. A valuable insight into purchase patterns and customer loyalty is provided, offering potential for enhancing business strategies in the retail sector.es
dc.description.abstractEn el ámbito minorista, la segmentación de clientes desempeña un papel crucial para comprender el comportamiento de compra y diseñar estrategias de marketing efectivas. Se aborda un análisis de ventas de bienes de consumo en un establecimiento minorista, utilizando técnicas de aprendizaje automático no supervisado. Con un conjunto de datos que abarca más de 64.000 transacciones de 22.000 clientes durante un año, se aplican algoritmos como K-Means, Hierarchical Clustering y DBSCAN, para segmentar el público del comercio según su recencia, frecuencia e inversión. Se proporciona una visión valiosa de los patrones de compra y la lealtad del cliente, aportando potencial para mejorar las estrategias comerciales en el sector minorista.es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10334/9196
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad Internacional de Andalucíaes
dc.relation.ispartofseriesMáster de Formación Permanente en Big Dataes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAnálisis RFMes
dc.subjectSegmentación de clienteses
dc.subjectVentas minoristases
dc.subjectAprendizaje automáticoes
dc.subjectAgrupamiento K-Meanses
dc.subjectAgrupamiento jerárquicoes
dc.subjectAgrupamiento DBSCANes
dc.titleAnálisis de segmentación de clientes en ventas minoristas mediante aprendizaje automáticoes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises
dc.type.hasVersionpublishedVersiones
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicatione4e35223-f92a-4b08-8c7f-1ee16a9141d4
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverye4e35223-f92a-4b08-8c7f-1ee16a9141d4

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1620_Torroba.pdf
Size:
3.2 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Acceso al documento

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.89 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections